Allmänt är alla råvaror (ROH), reservdelar (ERSA), handlade varor (HAWA) etc. tilldelade som glidande medelpris (MAP) på grund av bokföringspraxis för att exakt värdera inventeringen av sådana material. Dessa material är föremål för regelbundna köpeskillingsfluktuationer. Företag använder i allmänhet glidande medelvärde på inköpta material med småkostnadsfluktuationer. Det är mest lämpligt när objektet är lätt att få. Effekten på marginaler minimeras vilket minskar behovet av variansanalys. Dessutom är den administrativa ansträngningen låg eftersom det inte finns några kostnadsberäkningar för att upprätthålla. Kostnaden speglar avvikelser, som är närmare de faktiska kostnaderna. Halvfabrikat (HALB) och färdiga produkter (FERT) värderas med standardpris på grund av produktkostnadsvinkeln. Om dessa skulle vara MAP-kontrollerade, skulle den slutliga produktfinansieringen fluktuera på grund av datainmatningsfel vid återspolning av material och arbetskraft, ineffektivitet i produktion (högre kostnad) eller effektivitet (lägre kostnad). Detta är inte en standard redovisning och kostnadsberäkning. Se OSS not 81682 - Pr. Contr. V för halvfabrikat och färdiga produkter. SAP rekommenderar att standardpriset ska användas för FERT och HALB. Om det faktiska priset krävs för värdering, utnyttja funktionerna för materialbokföringen där ett periodiskt verkligt pris skapas vilket är mer realistiskt. t. ex. Hur SAP beräknar det rörliga genomsnittspriset Varukvitto för inköpsorder Balans på hand kvantitet Varukvoter kvantitet Balans på handvärde Varukvitteringsvärde Ny Rörelse Medelpris Totalvärde Totalt Mängd Faktura kvitto för inköpsorder Faktura pris mer än Inköpspris extra värde lägg till Balans för handvärde då dividerat med Balans för hand kvantitet Faktura pris mindre än Beställningsprisskillnaden dras av från Balans för handvärde (upp till 0). Resten av beloppet blir prisvariation. Detta kommer att resultera i Balans för handvärdet är noll medan det finns balans på hand kvantitet. Om Balans för handvärdet är tillräckligt för att dra av, kommer det återstående värdet att delas upp med Balans för handmängd. När ditt varukostnadspris är ständigt större än ditt varukvittotkurs. Det kommer att resultera i nollvärde glidande genomsnittliga pris. OSS not 185961 - Flyttande medelprisberäkning. 88320 - Starka avvikelser när man skapar glidande medelpris. Tillåt aldrig negativa lager för material som transporteras vid glidande medelvärde. (C) gotothings Allt material på denna sida är upphovsrätt. Allt arbete görs för att säkerställa innehållets integritet. Information som används på denna sida är på egen risk. Alla produktnamn är varumärken som tillhör respektive företag. Site-gotothingen är inte på något sätt ansluten till SAP AG. Vilken obehörig kopiering eller spegling är otillåten. Vad är skillnaden mellan glidande medelvärdet och det vägda glidande medeltalet? Ett 5-års glidande medelvärde, baserat på ovanstående priser, beräknas med följande formel: Med utgångspunkt i ekvationen ovan är genomsnittspriset över perioden som anges ovan var 90,66. Att använda glidande medelvärden är en effektiv metod för att eliminera starka prisfluktuationer. Huvudbegränsningen är att datapunkter från äldre data inte vägs något annorlunda än datapunkter nära början av datasatsen. Det är här viktiga glidande medelvärden kommer i spel. Viktiga medelvärden tilldelar tyngre viktning till mer aktuella datapunkter eftersom de är mer relevanta än datapunkter i det avlägsna förflutna. Summan av viktningen ska lägga till upp till 1 (eller 100). När det gäller det enkla glidande medlet fördelas viktningarna jämnt, varför de inte visas i tabellen ovan. Slutpriset för AAPLGenerellt är alla råvaror (ROH), reservdelar (ERSA), handlade varor (HAWA) etc. tilldelade som glidande medelpris (MAP) på grund av bokföringspraxis för att exakt värdera inventeringen av sådana material. Dessa material är föremål för regelbundna köpeskillingsfluktuationer. Företag använder i allmänhet glidande medelvärde på inköpta material med småkostnadsfluktuationer. Det är mest lämpligt när objektet är lätt att få. Effekten på marginaler minimeras vilket minskar behovet av variansanalys. Dessutom är den administrativa ansträngningen låg eftersom det inte finns några kostnadsberäkningar för att upprätthålla. Kostnaden speglar avvikelser, som är närmare de faktiska kostnaderna. Halvfabrikat (HALB) och färdiga produkter (FERT) värderas med standardpris på grund av produktkostnadsvinkeln. Om dessa skulle vara MAP-kontrollerade, skulle den slutliga produktfinansieringen fluktuera på grund av datainmatningsfel vid återspolning av material och arbetskraft, ineffektivitet i produktion (högre kostnad) eller effektivitet (lägre kostnad). Detta är inte en standard redovisning och kostnadsberäkning. Se OSS not 81682 8211 Pr. Contr. V för halvfabrikat och färdiga produkter. SAP rekommenderar att standardpriset ska användas för FERT och HALB. Om det faktiska priset krävs för värdering, utnyttja funktionerna för materialbokföringen där ett periodiskt verkligt pris skapas vilket är mer realistiskt. t. ex. hur SAP beräknar det rörliga genomsnittspriset Varukvitto för inköpsorder Balans för hand kvantitet Varukvoter kvantitet Balans på handvärde Varukvitteringsvärde Ny Rörelse Medelpris Totalvärde Totalt Kvantum Faktura Kvitto för inköpsorder Faktura pris mer än Beställningspris ytterligare värde lägg till Balans för handvärde då dividerat med Balans för hand kvantitet Faktura pris mindre än Beställningsprisskillnaden dras av från Balans för handvärde (upp till 0). Resten av beloppet blir prisvariation. Detta kommer att resultera i Balans för handvärdet är noll medan det finns balans på hand kvantitet. Om Balans för handvärdet är tillräckligt för att dra av, kommer det återstående värdet att delas upp med Balans för handmängd. När ditt varukostnadspris är ständigt högre än ditt varukvittotpris kommer det att resultera i nollvärde glidande genomsnittspris. OSS not 185961 8211 Flyttande medelprisberäkning. 88320 8211 Starka avvikelser när man skapar glidande medelpris. Tillåt aldrig negativa bestånd för material som transporteras vid glidande medelvärde. Standard och genomsnittlig kostnadsberäkning Jämförd kostnadshantering erbjuder två kostnadsmetoder: standardkostnad och genomsnittlig kostnad. Den genomsnittliga kostnaden används främst för distribution och andra industrier där produktkostnaden fluktuerar snabbt, eller när dikteras av regelverk och andra industrikonventioner. Medelkalkylering gör att du kan värdera behållaren till en rörlig genomsnittlig kostnadsspårförteckning och tillverkningskostnader utan att kravet på att förutbestämda standarder ska bestämma vinstmarginalen baserat på en faktisk kostnadsmetod mäter organisationens prestanda mot historiska kostnader inkluderar alla direkta kostnader för tillverkning av ett objekt i De objekten inventariekostnad Använd standardkostnad för prestandamätning och kostnadskontroll. Standardkostnad gör det möjligt att: värdera inventering till en förutbestämd kostnad bestämma vinstmarginalen baserat på prognostiserade kostnader rekordavvikelser mot förväntade kostnader uppdatera standardkostnader från vilken kostnadstyp som helst utvärdera produktionskostnader i förhållande till standardkostnader mäta organisationens prestanda baserat på fördefinierade produktkostnader utvärdera produktkostnader för att hjälpa ledningsbeslut Följande tabell visar de funktionella skillnaderna mellan genomsnittlig och standardkostnad. Material med Inventarier alla kostnadselement med materialräkningar Material och materialkostnader med Inventory alla kostnadselement med fakturor Kostnadskostnader innehas av kostnadselement Produktkostnader innehas av Kostnadsunderelement Ingen delad kostnad genomsnittskostnad bibehålls separat i varje organisation. Kan dela kostnader mellan organisationer när de inte använder Arbeta i Process. Håller den genomsnittliga enhetskostnaden med varje transaktion. Flyttande genomsnittskostnad upprätthålls. Separata värderingsräkningar för varje kostnadselement. Separat värderingsräkning ts för varje delinvesterings - och kostnadselement Inga avvikelser för arbeten i processtransaktioner Avvikelser för arbete i processtransaktioner Tabell 1 - 2. Jämförelse mellan standard och genomsnittlig kostnad Under genomsnittskostnad kan du inte dela kostnader. Genomsnittliga kostnader hålls separat i varje organisation. Under standardkostnaden om du använder Inventory without Work in Process kan du definiera dina kostnadskostnader i organisationen som styr dina kostnader och dela dessa kostnader mellan organisationer. Om du delar standardkostnader över flera organisationer använder alla rapporter, förfrågningar och processer dessa kostnader. Du behöver inte ange dubbla kostnader. Se: Fönstret Organisationsparametrar och definiera kostnadsinformation. Obs! Organisationen som styr dina kostnader kan vara en tillverkningsorganisation som använder Work in Process eller materialräkningar. Organisationer som delar kostnader med organisationen som kontrollerar dina kostnader kan inte använda materialräkningar. Värderingsräkningar och kostnadselement med genomsnittlig kostnad Systemet behåller den genomsnittliga enhetskostnaden på organisationsnivå. Det använder inte några underinvesteringskalkyler. Om du hade separata värderingsräkenskaper med underinventar skulle de totala varulagerna balansera, men kontobalanser per underinventar skulle inte matcha inventeringsvärderingsrapporterna. Obs! Kostnadshantering verkställer samma kontonummer för organisationsnivåmaterial och intransitkonton. I annat fall motsvarar saldot av värderingsrapporter för lager inte summan av bokföringstransaktioner. Ändra från standard till genomsnittlig kostnad När transaktioner har utförts kan du inte ändra kostnadsmetoden för en organisation i fönstret Organisationsparametrar i Oracle Inventory. Se: Fönstret Organisationsparametrar och definiera kostnadsinformation.
Comments
Post a Comment